Comment on the use of time in “Waiting for Godot” (With Translation)

Introduction: Samuel Beckett (1906 – 1989) has written the play “Waiting for Godot” (1952). This is called an “absurd drama“. Unity of time is an important element in a play. The waiting or time of the play is an important part of absurdity.

ভূমিকা: স্যামুয়েল বেকেট (১৯০৬ – ১৯৮৯) লিখেছেন “Waiting for Godot” (১৯৫২)। এটিকে একটি “absurd drama” বলা হয়। সময়ের একতা একটি নাটকের গুরুত্বপূর্ণ উপাদান। নাটকটির অপেক্ষা বা সময় অসম্ভাব্যতার/absurdity একটি গুরুত্বপূর্ণ অঙ্গ।  

Valueless to the aimless person

We find two tramps in the play, Estragon and Vladimir.  There is no value of time to them. By this, Beckett means to say that never dream about success without work hard to get it.

লক্ষ্যহীন ব্যক্তির কাছে মূল্যহীন

আমরা নাটকটিতে দুটি ভবঘুরে পেয়েছি, এস্ট্রাগন এবং ভ্লাদিমির। তাদের কাছে সময়ের কোনও মূল্য নেই। এর মাধ্যমে, বেকেট বোঝাতে চেয়েছেন যে সাফল্যের স্বপ্ন কখনই দেখো  না এটি পাওয়ার জন্য কঠোর পরিশ্রম না করে।

Reflection of ancient brutality by the capitalist

Slavery system is one of the brutal systems in the world. Slavery system has not been removed completely in our society.  At ancient time, there was “slave and master” but now this term has been changed. Nowadays, servant is used instead of the word slave. This term has been changed by the capitalist society. The soul of the term is not changed.

পুঁজিবাদীর দ্বারা প্রাচীন বর্বরতার প্রতিচ্ছবি

দাসত্ব ব্যবস্থা বিশ্বের অন্যতম বর্বর ব্যবস্থা। আমাদের সমাজে দাসত্ব ব্যবস্থা পুরোপুরি সরানো হয়নি। প্রাচীন সময়ে, “দাস এবং কর্তা” ছিল তবে এখন এই পদটি পরিবর্তন করা হয়েছে। আজকাল দাস শব্দের পরিবর্তে “Servant” ব্যবহৃত হয়। এই পদটি পরিবর্তিত হয়েছে পুঁজিবাদী সমাজ দ্বারা। পদটির আত্মা পরিবর্তন করা হয়নি।

Time as a subject in the play

The writer uses time as a subject in the play. The two tramps Estragon and Vladimir wait for a hidden character named Godot. The play’s subject is waiting not Godot. Their waiting is never be ended in the play. So, we can say that use of time develops the play.

নাটকে বিষয় হিসাবে সময়

লেখক সময়টিকে নাটকে বিষয় হিসাবে ব্যবহার করেন। দুজন ভবঘুরে এস্ট্রাগন এবং ভ্লাদিমির গডোট নামে একটি লুকানো চরিত্রের জন্য অপেক্ষা করে। নাটকের বিষয় হচ্ছে গডোট নয় ”অপেক্ষা”। নাটকটিতে তাদের প্রতীক্ষার অবসান হয় না। সুতরাং, আমরা বলতে পারি যে সময়ের ব্যবহার নাটকটিকে বিকাশ করে।

Conclusion: Beckett uses the time of waiting in a metaphorical way. Human expectation is clearly drawn through using time. The writer’s use of time makes the play famous and develops the store of English drama.

উপসংহার: বেকেট রূপক উপায়ে অপেক্ষা করার সময়টিকে ব্যবহার করেছেন। সময় ব্যবহারের মাধ্যমে মানুষের প্রত্যাশা স্পষ্টভাবে আঁকা হয়েছে। লেখকের সময়ের ব্যবহার নাটকটি বিখ্যাত করে তোলে এবং ইংরেজি নাটকের সঞ্চয়কে বিকশিত করে।

Ruhul Amin
Ruhul Amin

This is Ruhul Amin, working and researching for English literature to make it discovered and available to the world.

Articles: 120

Leave a Reply

x
error: Sorry !!